Kenzo Takada – projektant odzieży, którego pokochał cały świat

Sam nazywa siebie „człowiekiem kwiatów” (jego perfumy i kwiaty, które często malował potwierdzają to miano) , ale mówi się o nim, że jest najbardziej zachodnim z japońskich projektantów mody i najbardziej japońskim z zachodnich. Kiedy ponad 50 lat temu przyjechał do Paryża, nie wróżono mu wielkiego sukcesu. Udało mu się jednak spełnić marzenie o projektowaniu. Stworzył też markę, która jest rozpoznawalna na całym świecie. Mowa o Kenzo Takada – jednym z najsłynniejszych projektantów mody. 

Turysta?

Na początku 1965 roku jak turysta snuł się ulicami Paryża. Robił zdjęcia, zachwycał się architekturą. Jednak nie był zwyczajnym turystą z Japonii, chociażby dlatego, że aby dostać się do Paryża musiał sprzedać swój samochód w Tokio.

Nazywał się Kenzo Takada, urodził w Himeji 27 lutego 1939 roku. Był studentem sztuki w Tokio i osiągał bardzo dobre wyniki, jednak mimo protestów rodziny i nauczycieli wyjechał za swoim wielkim marzeniem. W tamtych czasach w Japonii mężczyźnie nie mogli pracować w modzie, a Kenzo chciał zostać projektantem mody. Nie miał pieniędzy, nie znał języka francuskiego. Wziął ze sobą tylko kilka szkiców projektów modowych. Jego pierwszym sukcesem okazało się sprzedanie pięciu z nich projektantowi z Haute Couture House, Louisowi Feraud. Prawdopodobnie dzięki temu poznał wielu ludzi ze świata mody. Przyjechał do Paryża na pół roku, aby znaleźć nowe pomysły i inspiracje, a został… ponad pięćdziesiąt lat, przy okazji robiąc zawrotną karierę!

Praca w świecie mody

Kenzo w niedługim czasie znalazł pracę – najpierw u projektanta, następnie w firmie tekstylnej. Do końca lat sześćdziesiątych projektował kolekcje na zlecenie. Projekty Kenzo spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem. Już w 1970 roku Kenzo mógł sobie pozwolić na otwarcie w paryskiej Galerii Vivienne własnego butiku  – Jungle Jap, którego ściany ozdobił motywami kwiatowymi. Projekty ubrań Kenzo były zupełnie inne od tego, co do tej pory określano mianem „mody”. Paryż oszalał na punkcie jego ubrań! Kenzo natychmiast odniósł sukces, a jego oryginalne projekty bardzo szybko zainteresowały prestiżowe magazyny modowe – „Elle” zamieściło na okładce jeden z jego projektów przyznając, że Kenzo jest najbardziej rewolucyjnym współczesnym projektantem. Docenił go także paryski Vogue. Dziennik Le Figaro pisał o nim: „To anty-Yves Saint Laurent. On był papieżem haute couture, a Kenzo jest gwiazdą pop”. To był przełom w karierze Kenzo. 

Feeria barw – ubrania Kenzo

Swoją pierwszą kolekcję stworzył przerabiając stare kimona. Wczesne ubrania Kenzo cechowały się jaskrawymi kolorami i abstrakcyjnymi wzorami. Cechowało go mistrzostwo w dobieraniu i mieszaniu tkanin. Naśladował styl orientalny, a jego znakiem rozpoznawczym były różnobarwne bawełniane tuniki i kitle, oversizowe fasony, odważne kontrasty. Sam Kenzo za swój ulubiony kolor uznaje czerwień – kolor odważny i zdecydowany. Kolorowe sukienki-namioty, kimonowe bluzki i kombinezony, spodnie w kolorowe paski pasowały do postaw i nastrojów Paryża lat siedemdziesiątych. Te właśnie lata były początkiem ery kolekcji ready-to-wear oraz ery hippisów. Projekty Kenzo cechowało świeże podejście do mody, zacierające granice między tym co zachodnie a orientalne, między klasami, kulturami i narodowościami. Za to właśnie kochali go młodzi ludzie.

Spektakl mody

Takadę nie tylko interesowała kwestia ubrań, ale także oprawa pokazów mody. Lubił nietypowe lokalizacje i tworzył niebanalne choreografie. To Kenzo po raz pierwszy pokazał tańczące modelki oraz wybieg pokryty piaskiem. Modelki Kenzo występowały w cyrkach, jeździły konno w półprzeźroczystych mundurach, podczas gdy Kenzo rozpoczynał pokaz wjeżdżając na swoim ulubionym zwierzęciu – słoniu.

Modowe imperium

Już do połowy lat siedemdziesiątych Kenzo otworzył butiki na całym świecie. Pod koniec lat osiemdziesiątych zmieniła nazwę firmy z Jungle Jap na Kenzo. Zaczął tworzyć kolekcje ubrań dla dzieci. Swoje pierwsze perfumy – aromatyczną mieszankę orientalnych kwiatów – magnolii, gardenii i ylang-ylang, nazwane po prostu Kenzo (obecnie znane jako Ca Sent Beau) wprowadził na rynek w 1988 roku. Z czasem oprócz perfum i ubrań zaczął tworzyć torebki, buty, czy okulary (które możesz znaleźć w ofercie sklepu Moliera2.com). Czy gdy przyjechał do Paryża w 1965 roku wiedział, że zapoczątkuje istnienie modowego imperium? 

Perfumy Kenzo

Kenzo uważa, że projektowanie mody i tworzenie perfum jest jak malowanie obrazów. Jego perfumy dowodzą, że tak jest, bo ich zapachy są jak najpiękniejsze obrazy. Oprócz perfum Kenzo najsłynniejszymi zapachami wylansowanymi przez Hakadę są Parfum d’Ete – cechujący się harmonijnym bukietem jaśminu, peonii i hiacyntu, Jungle Tiger, Kashaya, Kenzo Pour Homme, L’eau Par Kenzo, Jungle Elephant, Le monde est Beau i Jungle Zebra. Projektant przyznaje, że lubi zapachy delikatne i świeże. Nie przepada natomiast za perfumami ciężkimi i duszącymi. 

Koniec marki Kenzo?

W 1993 roku Kenzo Takada sprzedał markę koncernowi LVMH, pozostając nadal dyrektorem kreatywnym. W 1999 roku już na dobre przeszedł na emeryturę, a jako głównego projektanta zastąpił go Antonio Marras, który odszedł z Kenzo w 2011 roku. Odtąd dyrektorami kreatywnymi marki jest para Amerykanów -Carol Lim i Humberto Leon. I chociaż sam Takada nie ma już nic wspólnego z firmą Kenzo poza nazwą, oficjalnie udzielił im „błogosławieństwa”. Kenzo Takada nie spoczął jednak na laurach i dalej współtworzy świat mody. Ostatnio stworzył zapachy Life Colour dla marki Avon.  

Kenzo obecnie 

Marka nadal tworzy odzież ready-to-wear. Ciągle dominującym motywem, który pojawia się na bluzach, swetrach, koszulkach, a nawet butach marki Kenzo jest kultowy wizerunek tygrysa, który przed laty Hakada umieścił na skórzanej kurtce. Ubrania Kenzo wciąż należą do najmodniejszych w świecie mody i nie tylko. Blogerzy, modele, czy aktorzy za nimi przepadają. Może i Ty znajdziesz wśród nich coś dla siebie! Ubrania Kenzo znane są na całym świecie – „kwiatowy człowiek” rzeczywiście rozkwitł, a jego projekty cieszą zmysły.